منو
صفحه اصلیفوق برنامهفعالیتهای آموزشیپِژوهشاخبار واحد پژوهشچرا پژوهش

چرا پژوهش

چرا پژوهش؟


يكي از اهداف اصلي تدريس، پرورش دانش‌آموزاني فكور و پژوهنده است كه بتوانند در جامعه نقش‌هاي خود را به درستي ايفا كنند. انسان‌ها ذاتاً كنجكاوند، اما ذاتاً متفكران خوبي نيستند؛ مگر اينكه شرايط مناسب آن فراهم شود. در شرايط عادي ما از تفكّر اجتناب مي‌كنيم. تفكر سخت‌ترين كار محسوب مي‌شود و به همين دليل است كه افراد اندكي آن را درست انجام مي‌دهند.
تربيت تفكر دانش‌آموزان و تربيت علمي، تربيت براي مديريت حل مسائل اساسي زندگي است و از اين رو است كه مهارت‌هاي پژوهشگري جزو مهارت‌هاي اساسي زندگي فردي و اجتماعي نيز محسوب مي‌شوند. تربيت علمي ـ پژوهشي دانش‌آموزان اهميت اساسي دارد زيرا تربيت دانش‌آموز متفكر و پژوهشگر باعث مي‌شود كه در آينده نسلي سالم داشته باشيم چون تربيت علمي، تربيت بخشي از مهارت‌هاي اساسي موردنياز زندگي است و سهم به سزايي در شكل‌گيري شخصيت سالم دارد. تربيت علمي يكي از هدف‌هاي اساسي آموزش و پرورش در دوره‌هاي مختلف و نيز ضامن استمرار و عمق‌بخشي يادگيري در موضوعات مختلف است يادگيري مداوم و مادام‌العمر. موقعيت علمي در هيچ كشوري سامان نخواهد يافت، مگر اينكه پژوهش به عنوان يك اصل از دوران كودكي و از دبستان مورد توجه قرار گيرد.
اگر هدف آموزش مدرسه ایی این باشد که دانش آموزان مهارتهای اصلی زندگی را فرا بگیرند، مهارت های مهم فرد در زندگی چیست؟ و نظام آموزشی برای دانش آموزان چه می تواند بکند ؟

برای درک بهتر چنین سوالی باید پایمان را کمی از مدرسه بیرون بگذاریم و به آینده بلند مدت دانش آموزان نگاه کنیم. آنها بزرگ می شوند و باید در جامعه مشغول به کار بشوند و با دیگران معاشرت کنند. آیا شخصی با مهارت ناکافی می تواند در جامعه فعلی ما کار پیدا کند؟ یا بهتر است بگوییم کار خوبی پیدا کند؟ آیا می تواند در کار خود پیشرفت کند؟ آیا می تواند فرد مفیدی برای خانواده خود باشد؟ آیا می تواند خانواده ایی را اداره کند؟ آیا می تواند فرزندان موفقی تربیت کند؟....
تمام این موقعیت ها، موقعیت های پیچیده ایی است که شخص برای تعامل با آن ها نیاز به توانایی برخورد با مساله و حل مساله در محیط واقعی دارد. شخص مجبور است برای مدیریت زندگی شخصی، خانوادگی و کاری خود تعداد زیادی مساله پیچیده حل کند و با تغییر و مدرن شدن جامعه این پیچیدگی ها روز به روز زیاد تر می شود.
پرورش تفكر
شگفت‌انگيز است كه ما انتظار داريم كه دانش‌آموزان ياد بگيرند، اما به ندرت آموزشي درباره يادگيري و تفكر به آنها مي‌دهيم. فرآيند تفكّر، فرآيند حل مسأله، خلاقيت و فرآيند يادگيري عميق در پژوهش و تحقيق است. تفكر وجه تمايز انسان از ساير موجودات و موضوع و دستور كار اصلي تعليم و تربيت ودر همه دوران‌ها از ديرباز تاكنون محل بحث صاحب‌نظران بوده است. مهم‌ترين امتياز انسان بر ساير موجودات، داشتن فكر و انديشه است. در دين مبين اسلام نيز تفكر جايگاه رفيعي دارد. مولوي در شعر معروف خود، حقيقت انسان را همان انديشه او دانسته است كه اگر انديشه را از او بگيرند جز مشتي پوستي و گوشت و استخوان از او چيزي باقي نخواهد ماند و در زمرة ساير حيوانات روي زمين قرار خواهد گرفت.بدون تفكر، ما قادر به يادگيري نخواهيم بود و بدون يادگيري، تغيير و تحول مثبتي اتفاق نخواهد افتاد. در نظریه های جدید یادگیری ، دانش‌آموز نه تنها دريافت‌كننده محض اطلاعات نیست بلكه آفريننده ساختارهاي شناختي خويش به شمار مي‌رود. او بايد ضمن دريافت اطلاعات، آن‌ها را پردازش كند، به تجربه‌هاي پيشين مرتبط سازد. آموخته‌هايش را سازمان دهد و آن‌ها را براي حل كردن مسائل واقعي زندگي و مسائل پيچيده در موقعيت‌هاي تازه به كار بگيرد.
به نظر می رسد مهارت برخورد و حل مساله یکی از مهم ترین مهارت های فرد در جامعه باشد و یک نظام آموزشی خوب می تواند به جای تاکید بیش از حد روی آموزش دانش و حفظیات، به تقویت این مهارت در محیط مدرسه بپردازد.
آموزش مبتنی بر جستجوگری شیوه ای است که سال هاست برای تربیت انسانهایی که در دنیای کنونی زندگی می کنند مورد بحث قرار گرفته و در کشورهای پیشرفته استفاده می شود.
در آموزش مبتنی بر جستجوگری انتظار می رود فراگیرنده مهارت های زیر را به دست آورد:
• بتواند پدیده را به دقت مشاهده کند.
• بتواند عوامل موثر در یک پدیده را تشخیص دهد.
• بتواند عواملی که تاثیر زیادتری در مساله دارند را تشخیص دهد.
• بتواند در حالی که عوامل دیگر را کنترل می کند، به بررسی رابطه دو عامل با همدیگر بپردازد.
• بتواند با تحلیل درست داده های به دست آمده، رابطه دو کمیت بررسی شده با همدیگر را کشف کند.
• بتواندکار خود را به نحو قابل فهمی به شکل کتبی و شفاهی برای دیگران ارائه کند.

با دقت در مهارت های حل مساله در محیط کار و مهارت های آموزش مبتنی بر جستجوگری می توان نتیجه گرفت که دانش آموزانی که تحت آموزش مبتنی بر جستجوگری قرار می گیرند مهارت هایی را به طور عملی فرا می گیرند که در آینده مستقیما در زندگی کاری آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

یادگیری مبتنی بر جستجو گری شامل پنج بخش اصلی است:
• مرحله اول دانش آموز با یک سوال علمی، یک اتفاق یا یک پدیده درگیر می شود و در مورد آن کنجکاوی می کند.
• مرحله دوم به پیش بینی یا فرضیه سازی می پردازد و با انجام یک سری فعالیت عملی سعی می کند تا مساله را بهتر بفهمد.
• مرحله سوم به تعبیر داده ها و تجزیه و تحلیل ایده های داده شده در مورد مساله خواهد پرداخت .
• مرحله چهارم سعی می کند که از آنچه فرا گرفته، برای حل مسائل نو در یک محیط جدید استفاده کند .
• مرحله پنجم باید بتواند آنچه را یادگرفته و روش یادگیری خود را ارزیابی کند.
با انجام پژوهش در مقاطع ابتدایی می توان میزان یاد گیری افراد را افزایش داد. بنابراین باید پژوهش از همان دوران ابتدایی به كودكان آموزش داده شود تا در آینده شاهد تحقیقاتی كاربردی و پر بار باشیم. یعنی روحیه محقق پروری باید از دبستان و بلكه درست تر آن است كه از خانه شروع شود و كلمات مقدس چه ؟ چرا ؟ چگونه و كه ؟ كی ؟ كجا ؟ چند ؟ كدام ؟ و ... بر ورد زبان باشند.
ویژگی های کلاس پژوهش در دبستان 
چگونگی کلاس پژوهش در دبستان مهرآیین 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس : بلوار اندرزگو (شرق به غرب) - نرسیده به بلوار کاوه - بعد از خیابان مهر محمدی - کوچه آشتیانی منفرد - پلاک 3

تلفن : 22235622-22215166* This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

برنامه غذایی

تصاویر تصادفی

ورود به سایت



بازگشت به بالا