منو
صفحه اصلیفوق برنامهفعالیتهای آموزشیکلاس فلسفه برای کودکان

فلسفه برای کودکان

دو هفته راستی و صداقت



در ادامه برگزاری طرح ارز شهای زندگی در مدرسه ، موضوع دو هفته آینده صداقت خواهد بود . در کلاس فلسفه برای کودکان آموزش های لازم انجام خواهد شد؛
اهداف این طرح عبارتند از:
* درک مفهوم صداقت
* ایجاد مهارت های صداقت
* قدردانی از صداقت خود و دیگران
پیشنهادها برای همکاران ارجمند بدین شرح است :


فعالیت شماره 1 :


کودکان ممکن است در طی روز کودکان اختلاف هایی با هم داشته باشند و این اختلاف ها تبدیل به یک برخورد خشن شود . در این گونه موقعیت ها می توانید از هر دو کودک بخواهید اصل ماجرا را با صداقت تعریف کنند . از سایر کودکان هم بخواهید به گفته های دوستان خود گوش دهند . سپس بدون این که کسی را محکوم و یا تاًیید کنید ، بپرسید:
* آیا حقیقت را گفتی ؟
آیا به راستی اتفاق ها همین طور بود که گفتی ؟
آیا سعی می کنی با صداقت ماجرا را تعریف کنی ؟
از بچه ها بخواهید نظشان را درباره شنیده ها بیا ن کنند . آیا آن ها چیز دیگری دیدند؟
توجه: در این قسمت به دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم ، بلکه می خواهیم با کمک یکدیگر به دنبال تشخیص حقیت باشیم .

 

فعالیت شماره 2:


یک کیسه تهیه کنید درون کیسه وسیله های مختلفی کند تشخیص ان کمی مشکل باشد قرار دهید .
مانتو ، اسکاج ظرف شویی ، تخم گل ، درِشامپو ، لوله ی خالی خودکار ،....
کودکان به ترتیب دست خود را درون کیسه می کنند . آن ها باید از طریق لمس کردن دستِ کم نام سه وسیله را بگویند.
آن ها می توانند درست بگویند ؟
با این که به هر وسیله دست زده اند و آن را لمس کرده اند ، ولی ممکن نتواند حقیقت را بگویند .
**** خیلی وقت ها می خواهیم حقیقت را بیان کنیم ولی چون اطلاعات کافی نداریم ، نمی توانیم . برای بیان واقعیت لازم است که اطلاعات مناسبی داشته باشیم . خوب ببینیم و خوب بشنویم ، خوب لمس کنیم.


فعالیت شماره 3 :


شعر راستی را در کلاس بخوانید .


فعالیت شماره 4:


داستان های فانی و فندق و لباس پادشاه را در کلاس بخوانید و با بچه ها درباره صداقت گفتگو کنید .
داستان ها کپی و در اختیار شما قرار می گیرد.


دپارتمان فلسفه برای کودکان

هفته دوستی


سلام به همکاران ارجمند


این هفته و هفته‌ی آینده به موضوع دوستی اختصاص دارد که با کمک شما عزیزان می‌خواهیم روی آن متمرکز شویم.


الف) اهداف:


1) کمک به درک مفهوم دوستی
2) ارتقای دانش و آگاهی درباره ی دوستی
3) عینی کردن دوستی در زندگی
4) کسب مهارت های حل مساله
5) تفکر انتقادی درباره دوستی و ملاک های آن


ب) آموزش در کلاس فلسفه برای کودکان(پایه‌های پیش‌دبستان تا سوم)


در هفته اول، پس از خواندن داستانی که مرتبط با همین موضوع است درباره تعریف دوستی و ملاک‌های یک دوست خوب بحث خواهیم کرد و در هفته دوم درباره این صحبت خواهیم کرد که با چه کارهایی می‌توان به دیگران نشان ‌دهیم که با آن‌ها دوست هستیم؟ چه کار‌هایی موجب می‌شود که دوستی‌ها از بین برود؟ آیا دوستی به مراقبت احتیاج دارد؟


ج)فعالیت‌های پیشنهادی برای همکاران محترم :


1. کودکان را تشویق کنید تا همه با هم روی کاغذ و یا مقوای بزرگ نقاشی بکشند. چند مفوای بزرگ را کنار هم روی دیوار نصب کنید. از بچه‌ها بخواهید تا با کمک یکدیگر تمام سطح این مقوا را نقاشی کنند. از آن‌ها بخواهید آرزوهای قشنگ‌شان را که از سرشار از محبت و دوستی است بکشند.
2. بچه‌ها را تشویق کنید که شعر‌هایی با موضوع دوستی آماده کنند و در کلاس اجرا کنند.
3. کاغذهای رنگی در اختیار بچه‌ها بگذارید و از آن‌ها بخواهید با آن‌ها کبوتر‌های صلح و دوستی بسازند. کودکان می‌توانند برای ساخت این کبوتر‌ها از وسایل بی مصرف استفاده کنند و در صورت تمایل آن‌ها را به دوستان خود هدیه دهند.
4. از بچه‌ها بخواهید برای دوستان خود نامه بنویسند و در نهایت نامه‌هایشان را در قالب روزنامه‌دیواری به برای سایر دوستان خود به نمایش درآورند.
5. بچه‌ها می‌توانند درباره آداب دوست شدن در کشور‌های دیگر تحقیق کنند و در کلاس ارائه دهند.
6. مراحل رشد و رسیدگی به گیاه را با دوستی به قیاس بگذارید و از بچه‌ها بخواهید به صورت گروهی موارد را لیست کنند.
با مهر

    

    



دپارتمان فلسفه برای کودکان دبستان مهرآیین



معرفی برنامه فلسفه برای کودکان به اولیای محترم

 

بارها از کودکان خود سوالاتی از این دست را شنیده‌ایم: چرا نباید دروغ بگوییم؟ ما از کجا آمده ایم؟من کی هستم؟ و .. به طور خیلی خلاصه می¬توان گفت برنامه فلسفه برای کودکان یا به اختصار p4c؛ در تلاش است تا ضمن آموزش مباحثی چون تفکر انتقادی؛ تفکر مراقبتی، منطق و تفکر خلاق، به کودکان کمک کند مهارت هایی چون صحبت کردن، گوش کردن، استدلال کردن، انتقاد کردن، تعهد و مسئولیت¬های جمعی را بیاموزند. حلقه¬های کندوکاو با ایجاد انگیزه برای طرح پرسش¬ها و تعمق درباره امور، گفتگو¬هایی را به منظور کشف حقیقت و پژوهش فراهم می¬نمایند. این برنامه که بنیان¬گذار اصلی آن متیولیپمن است در پی آموزش تاریخ¬فلسفه و نظریات فلسفی به کودکان نیست بلکه می¬خواهد با کاربرد روش فلسفه که تعمق و فلسفیدن است شهروندان بهتری را برای جامعه پرورش دهد. آنچه این برنامه می خواهد به کودکان و نوجوانان یاد دهد تقریبا این است:
 که به سخنان و نظرات دیگران خوب گوش فرا دهند.
 در شنیده هایشان دقت کنند ، آنها را ارزیابی و سبک سنگین کنند
 بهترین اندیشه ها را انتخاب کنند، نه اینکه کور کورانه تابع بی چون و چرای هیجانات ، مدها ، رسوم و عقاید خرافی جوامع یا مثلا خانواده ی خود باشند .
این همان چیزی است که در فرهنگ و دین ما هم بسیار ارج نهاده شده است. و حتی در کتاب مقدس ما، قرآن کریم، برای مردمی که این‌گونه عمل می‌کنند بشارت داده شده است .
در این مدرسه به یاری خداوند بر‌آنیم تا ضمن استفاده از محتوا‌های جذاب و موثر(همچون داستان،نمایش، کارتون)مهارت‌های مذکور را، در طول چند ترم(یادگیری این مهارت‌ها نیازمند زمان است)، در دانش‌آموزان تقویت و مباحثی چون (آشنایی با من و احساسات من، تحلیل مباحث اخلاقی مثل شجاعت، صداقت، انصاف، احترام،) در کلاس ایجاد کنیم. امید است با همراهی شما والدین گرامی روز به روز به این هدف بیشتر دست یابیم.
ما را از نظرات خود بی‌بهره نگذارید.
با مهر


 

 

در شهریور ماه جاری سه کارگاه یک روزه برای کادرهای آموزشی و اداری دبستان انجام شد. این کارگاه ها در راستای پژوهش محور کردن شیوه تدریس در دبستان با عناوین : تجربه یادگیری به روش پژوهش محور، فلسفه برای  کودکان  ویادگیری مشارکتی  برگزار گردید.

خلاصه ای از آنچه در این کارگاه ها گذشت در زیر آورده شده است:

تجربه یادگیری به روش پژوهش محور:

این کارگاه توسط خانم هیوا علیزاده برنامه ریزی و اجرا گردید. در بخش اول استاد به ضرورت آموزش پژوهش محور و این که جدیدترین شیوه در دنیا است پرداختند. سپس با پرسش و پاسخ

لزوم دقت در شیوه آموزش و تعیین کننده بودن آن مورد توجه قرارگرفت و با نشان دادن فیلم و بحث در مورد آن ، چگونگی برخورد و توانایی انسان در شرایط دشوارمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش دوم با استفاده از وسایل ابتدایی که تهیه شده بود از شرکت کنندگان خواسته شد تا در گروه های خود به ساخت زمان سنج بپردازند. پس ازآن به تجزیه تحلیل برخوردها در گروه ، نحوه پیشبرد کارو مراحل آموزش پژوهش محور پرداخته شد.

فلسفه برای کودکان

این کارگاه توسط خانم سمیرا طلوعی برگزار گردید. معرفی برنامه فلسفه برای کودکان با طرح دو پرسش شروع شد :

1.منظور از برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟

2. برنامه فلسفه کودکان چگونه اجرا می شود؟

در این جلسه سه ساعته به سوال اول پاسخ داده شد و بحث در خصوص پرسش دوم به جلسه بعدی موکول شد .در ادامه چکیده این جلسه خواهد آمد:

با توجه به پیچیده بودن مفهوم فلسفه، پس از مشخص کردن حوزه-های مورد بررسی این رشته و موضوعات آن ها، مواردی بیان شد که به نظر می رسد دغدغه کودکان ما نیز هستند و می بایست مورد توجه قرار گیرند. از جمله: چرا نباید دروغ بگوییم؟ ما از کجا آمده ایم؟ و ..  به طور خیلی خلاصه می توان گفت برنامه فلسفه برای کودکان یا به اختصار p4c؛ در تلاش است تا ضمن آموزش مباحثی چون تفکر انتقادی؛ تفکر مراقبتی، منطق و تفکر خلاق، به کودکان کمک کند مهارت هایی چون صحبت کردن، گوش کردن، استدلال کردن، انتقاد کردن، تعهد و مسئولیت های جمعی را بیاموزند. حلقه های کندوکاو با ایجاد انگیزه برای طرح پرسش ها و تعمق درباره امور، گفتگوهایی را به منظور کشف حقیقت و پژوهش فراهم می نمایند. این برنامه که بنیان گذار اصلی آن متیولیپمن است در پی آموزش تاریخ فلسفه و نظریات فلسفی به کودکان نیست بلکه می خواهد با کاربرد روش فلسفه که تعمق و فلسفیدن است شهروندان بهتری را برای جامعه پرورش دهد.

یادگیری مشارکتی

کارگاه یادگیری مشارکتی توسط آقای زین العابدینی انجام شد. ایشان ابتدا به ویژگی های یادگیری مشارکتی پرداختند از آن جمله:

مشارکت در بحث،تعامل،تقسیم کار،یاگیری از هم،مدیریت زمان،تقویت و تکمیل یکدیگر،مسئولیت پذیری و رشد شخصیت.در ادامه به دلایل مشارکت در یادگیری پرداختند و از آن جمله دلایل زیر مطرح شد:

شیوه های تازه ارزشیابی

تک فرزندی

فراموش شدن بازی های جمعی

توجه به تفاوت های فردی

انواع کلاس ها و شیوه های تدریس و همچنین به شیوه های انتخاب افراد گروه نیز توضیح داده شد. در بخش دوم این کارگاه سئوالی طرح کردند و خواستند پاسخ آن را در گروه پیدا کرده و بحث کنیم. در انتها روی پاسخ های داده شده و همچنین شیوه ی کار در گروه ها بحث شد.


 

گزارش کارگاه چهار جلسه ای کنترل خشم در کلاس فلسفه برای کودکان


پایه های پیش دبستان تا سوم دبستان پسرانه مهر آیین


همه ما بارها عصبانی شده ایم. اما فردی كه در طول زندگی نیاموزد چگونه بر خشم خود مسلط شود، روابط را خدشه‌دار و دوستان و اطرافیان را آزرده خاطر می‌سازد. در این چهار جلسه سعی کردیم با استفاده از روش گفت و گو که محور اصلی کلاس فلسفه برای کودکان است، خشم را بررسی کرده و با کمک بچه‌ها راه‌هایی برا کنترل آن پیدا کنیم .
مرحله نخست: آشنایی با مفهوم خشم
پرنده هایی که خشمگین شده بودند....
کارتون پرنده ها نمایش داده شد و با بچه ها درباره علت خشمگین شدن پرنده های بزرگتر و آسیب رساندن به پرنده های کوچک تر بحث شد. به نظر آن‌ها مهم‌ترین علت این امر خودخواهی پرنده‌های کوچک‌تر بود و عصبانیت آن‌ها سبب شد، نهایتاً خودشان آسیب ببینند.
مرحله دوم: شناخت عصبانیت من
وقتی عصبانی می شوم چه شکلی می شوم؟
دانش‌آموزان در این جلسه به صورت پانتومیم چهره خود در هنگام عصبانیت را در کلاس برای دوستانشان اجرا کردند. آن‌ها در نمایش خود نشان دادند که بغیر از آنکه ممکن است صورت ‌شان دستخوش تغییر شود(به عنوان نمونه سرخ شود) ممکن است حرکات فیزیکی دیگری نیز انجام دهند. مثلاً: مشت بکوبند، به جایی لگد بزنندو ...
مرحله سوم: شناخت علت عصبانیت من
چه چیزهایی مرا عصبانی می کند؟
در این جلسه بچه ها مواردی که عصبانی شان می کند را لیست کردند.
مثلاً : وقتی گرسنه باشم. وقتی کسی بی دلیل به من بخندد. وقتی کسی به من توهین کند. وقتی کسی به من دروغ بگوید. وقتی مامان یا بابا حرفم را گوش ندهند. و ...
بچه‌ها در این جلسه چهره خود در هنگام عصبانیت و چیزی که آن‌ها را خشمگین می کند، را نقاشی کردند.
مرحله چهارم: پیدا کردن راه حل برای کنترل خشم
چه کنیم که وقتی عصبانی شدیم، آرام‌تر شویم؟
بچه ها پیشنهاد‌های جالبی داشتند. از جمله: نفس عمیق بکشیم. آب بخوریم. راه برویم. با کسی صحبت کنیم. فکر کنیم. نقاشی بکشیم. تا ده بشماریم.
در جلسه آخر تصاویر راه کار های پیشنهادی بچه ها به آن ها داده شد و از آنها خواسته شد در هنگام عصبانیت چند دقیقه ای تامل و تا ده بشمارند و راه کارها را به خاطر بیاورند. در جلسات آتی نیز به صورت موردی از دلبندمان خواهیم خواست به جای خشم از راه‌کار استفاده کند و سعی کند آن را مهار کند.


با مهر
سمیرا طلوعی /مربی فلسفه برای کودکان

 

دو هفته  راستی و صداقت

با سلام و احترام

 در ادامه برگزاری طرح ارز شهای زندگی در مدرسه ، موضوع دو هفته  آینده صداقت خواهد بود . در کلاس  فلسفه  برای کودکان آموزش های لازم انجام خواهد شد؛

اهداف این طرح عبارتند از:

 * درک مفهوم صداقت

* ایجاد مهارت های صداقت

* قدردانی از صداقت خود و دیگران

پیشنهادها برای همکاران  ارجمند بدین شرح است :

فعالیت شماره 1 :

 کودکان ممکن است در طی روز کودکان اختلاف هایی با هم داشته باشند و این اختلاف ها تبدیل به  یک برخورد خشن شود . در این گونه موقعیت ها می توانید از هر دو کودک بخواهید اصل ماجرا را با صداقت تعریف کنند . از سایر کودکان هم بخواهید به گفته های دوستان خود گوش دهند . سپس بدون این که کسی را محکوم و یا تاًیید کنید ، بپرسید:

*  آیا حقیقت را گفتی ؟

آیا به راستی اتفاق ها همین طور بود که گفتی ؟

آیا سعی می کنی با صداقت ماجرا را تعریف  کنی ؟

از بچه ها بخواهید نظشان را درباره شنیده ها بیا ن کنند . آیا آن ها چیز دیگری دیدند؟

توجه: در این قسمت به دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم ، بلکه می خواهیم با کمک یکدیگر به دنبال تشخیص حقیت  باشیم .

فعالیت شماره 2:

 یک کیسه تهیه کنید درون کیسه وسیله های مختلفی کند تشخیص ان کمی مشکل باشد قرار دهید .

مانتو ، اسکاج ظرف شویی ، تخم گل ، درِشامپو ، لوله ی خالی خودکار ،....

کودکان به ترتیب دست خود را درون کیسه می کنند . آن ها باید  از  طریق لمس کردن دستِ کم نام سه وسیله را بگویند.

آن ها   می توانند درست بگویند ؟

با این  که به  هر وسیله  دست زده اند و آن را لمس کرده اند ، ولی ممکن نتواند حقیقت را بگویند .

**** خیلی وقت ها می خواهیم حقیقت را بیان کنیم ولی  چون اطلاعات کافی نداریم ، نمی توانیم . برای بیان واقعیت لازم است که اطلاعات مناسبی داشته باشیم . خوب ببینیم  و خوب بشنویم ، خوب لمس کنیم.

فعالیت شماره 3 :

 شعر راستی را در کلاس بخوانید .

فعالیت شماره 4:

داستان های فانی و فندق  و لباس پادشاه  را در کلاس بخوانید و با بچه ها درباره صداقت گفتگو کنید .

داستان ها کپی و در اختیار شما   قرار  می گیرد.

دپارتمان  فلسفه برای کودکان 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس : بلوار اندرزگو (شرق به غرب) - نرسیده به بلوار کاوه - بعد از خیابان مهر محمدی - کوچه آشتیانی منفرد - پلاک 3

تلفن : 22235622-22215166* This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

برنامه غذایی

تصاویر تصادفی

ورود به سایت



بازگشت به بالا