منو
صفحه اصلیفوق برنامهفعالیتهای پرورشیآموزش خانوادهمدیریت هوش هیجانی در مدرسه

مدیریت هوش هیجانی در مدرسه


مقدمه :


در جوامع امروزی دست یافتن به مدیریت های رفتاری ، گفتاری و حتی مدیریت شیوۀ مطلوب زندگی مستلزم شناخت دقیق هوش هیجانی افراد و آموزش درست برای تعالی این مهم می باشد .
در گذشته ای نه چندان دور ، معمولاً سیستم های آموزشی و علمی ، فنی و کاربردی و اجرایی و نمایشی به دنبال شناسایی افرادی بودند که از ضریب هوشی ( IQ ) بالایی برخوردار بودند اما مدتی نه چندان طولانی ست که در حیطۀ مهارت های انسانی تنها استعداد ذاتی جوابگوی تحولات و هیجانات اجتماعی نیست ، زیرا جوامع امروزی بسیار متفاوت بوده و مسیر تحولات اجتماعی و یافتن جایگاه اجتماعی مطمئن و مناسب بسیار بسیار پیچیده شده است ، بنابراین برای دست یابی به این امر مهم نیاز به شناخت دقیق هوش هیجانی ( EQ ) دانش آموزان و اهمیت مدیریت آن در مدارس است .


هوش هیجانی ( EQ ) :

توانایی برای مدیریت اضطراب و کنترل تنش ها و انگیزه ، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به هدف است. ( دنیل گولمن )1 .
با توجه به تعریف جامع و دقیق هوش هیجانی ( عاطفی ) یکی از مفاهیمی که بسیاری از کارکنان آموزشی در مدارس با آن درگیر هستند کنترل تنش ها در راه رسیدن به هدف و یا به زبانی ساده تر پرخاشگری در نوجوانان می باشد .
بنابراین برای جلوگیری و مهار این نوع رفتارها در نوجوانان نیازمند شناخت و آموزش دقیق هوش عاطفی می باشیم ، زیرا هوش هیجانی ( EQ ) برخلاف هوش ذاتی ( IQ ) کاملاً اکتسابی است .


عوامل پرخاشگری


الف ) عوامل زیست شناختی مانند اختلال غدد ؛
ب ) عوامل روان شناختی ، مانند افسردگی ، الگوهای شخصیتی و تأثیر احساس گناه ؛
پ ) عوامل فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و محیطی مانند خانواده ، فقر تأثیرات الگویی ، تأثیرات پاداش و تأیید اجتماعی و تأثیر وسایل ارتباط جمعی


مراحل مدیریت هوش


1- شناخت دقیق دانش آموزان : شناخت رفتاری و شناسایی مهارت های دانش آموزان خود گامی مؤثر در مدیریت این امر می باشد .
2- شناخت اولیای دانش آموزان : دست یافتن دقیق به اطلاعاتی جامع از اولیای دانش آموزان خود می تواند یکی از راهبردی ترین روش ها برای ارزیابی هوش هیجانی دانش آموز باشد .
3- برقراری ارتباط عاطفی با دانش آموزانی که از هوش هیجانی پایینی برخوردارند . ( نوجوانانی که ضعف در هوش هیجانی آن ها باعث رفتارهای پرخاشگرانه شده است . )
4- دادن مسئولیت های خاص به این دسته از دانش آموزان .


پیامد ها در مدارس


1- ایجاد اعتماد در نوجوان برای انتقال مشکلات و ضعف هایش به کارکنان آموزشی ؛
2- هدایت درست و صحیح متخصصان آموزشی در رشد و ارتقای صحیح هوش عاطفی در نوجوان ؛
3- کم رنگ شدن تنش ها و پرخاشگری نوجوانان در مدارس و کاهش آماری آسیب های جسمی و روحی ؛
4- تربیت نوجوانانی با توانایی بالای خودآگاهی، ( دانیل گولمن )1 ؛
5- تربیت و رشد نوجوانانی با توانمندی بالای مدیریت رابطه، به معنای مدیریت هیجان ها و احساسات دیگران .

 

نوجوانان پرخاشگر


برای جلوگیری از پرخاشگری نوجوانان در مدارس ، گام اول شناخت و ریشه یابی علت یا علل پرخاشگری است . وقتی فرد توسط دانش آموزان دیگر مورد تمسخر قرار گیرد ، در این مواقع نوجوانی که هرگز مؤلفۀ قابل اعتماد بودن را تجربه نکرده بلافاصله با پرخاشگری عکس العمل نشان می دهد زیرا آن حس نارضایتی و تصورات منفی که از خود داشته به وسیلۀ همسالانش تقویت و به یقین تبدیل می شود که خود عامل بسیار مؤثری برای بروز یک واکنش شدید است .
وقتی فردی توسط دانش آموزان دیگر کتک بخورد و قادر به دفاع از خود نباشد،
این دسته از نوجوانان معمولاً در خانواده هایی بزرگ شده اند که در موارد بی شماری مورد تنبیه های بدنی قرار گرفته اند و لذا احساس ناامنی را تجربه می کنند ؛ یعنی هیچ گاه از اعتماد به نفس که یکی از مؤلفه های هوش هیجانی است برخوردار نبوده اند ، اما در محیط مدرسه زمانی که با همسالان خود رو به رو می شوند با بررسی دقیق توانایی جسمانی و تدافعی آن ها به مقابله به مثل پرداخته و در برخی موارد واکنش های شدید و بعضاً جبران ناپذیری از خود نشان می دهند . در حقیقت این رفتار یک پاسخ دفاعی به وضعیت ناامنی است که در آن قرار گرفته اند .
وقتی فردی همیشه از مشاجرات فرار می کند و حتی در مواقعی به گریه متوسل می شود ؛ نگرانی و اضطراب همیشگی در نوجوان یکی از نشانه های ضعف در خویشتن داری است و نوجوان به خاطر این ضعف ، به خصوص در بین نوجوانان پسر مورد تمسخر قرار می گیرد که این امر باعث ایجاد پرخاشگری های خصمانه می گردد .


نتیجه گیری


مدیریت هوش هیجانی در مدارس یکی از روش های مؤثر و مفید در روند رشد روانی و موفقیت های اجتماعی در نوجوانان است . دست یابی به این مهم نیازمند آموزش های صحیح و کاربردی برای کارکنان آموزشی است تا بتوان به وسیلۀ ایجاد ارتباط مطلوب بین دانش آموزان و متخصصان تحصیلی و شناسایی و درمان آسیب های حاصله از سرکوب هوش عاطفی ، انسان هایی با توانمندی های بالای عاطفی – هیجانی به جامعه تحویل داد .

 

آدرس : بلوار اندرزگو (شرق به غرب) - نرسیده به بلوار کاوه - بعد از خیابان مهر محمدی - کوچه آشتیانی منفرد - پلاک 3

تلفن : 22235622-22215166* This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

برنامه غذایی

تصاویر تصادفی

ورود به سایت



بازگشت به بالا